KTM lanserer Automatisert manuell girkasse (AMT)
KTMs AMT – eller automatisert manuell girkasse – visker ut grensen mellom sport og komfort, og tar alle fordelene med en automatisert girkasse og legger til spenningen og kontrollen til en tradisjonell manuell.
AMT handler om valg, slik at ryttere kan velge mellom en clutchfri manuell modus (M) eller automatisert girkasse (A)
Som alle andre automatiserte girkasser, gjør AMT det like enkelt å trekke unna, stoppe og generell kjøring som å rulle på gassen. Uten behov for en tradisjonell clutch hendel, når det første giret er koblet inn, vil en sentrifugalclutch gå i inngrep med gassinngang, noe som gir ultrajevn rullestart, uten frykt for å stoppe motoren.
Girskiftene styres elektronisk via ECU og transmisjonskontrollenheten, med en elektromekanisk giraktuator som girer på bare 50 millisekunder – noe som kan sammenlignes med en tradisjonell girkasse som bruker en Quickshifter+, noe som gjør girskiftene ultrapresise og superjevne.
I motsetning til tradisjonelle girsekvenser 1 – N – 2 – 3 – 4 – 5 – 6, har AMT en P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 sekvenser.
P står for PARKING, som hindrer motorsykkelen i å rulle. På grunn av en normalt åpen sentrifugalclutch er det ikke mulig å låse bakhjulet på motorsykkelen i skråninger ved å sette inn et gir. Derfor er en mekanisk låsepal implementert i girkassen. Parkerings- og nøytralposisjonene kan bare velges ved hjelp av girpadlen på styrebryter.