KTM lanserer Automatisert manuell girkasse

KTM lanserer Automatisert manuell girkasse (AMT)

DETTE ER IKKE BESTEFARENS AUTOMATISKE GIRKASSE

KTMs AMT – eller automatisert manuell girkasse – visker ut grensen mellom sport og komfort, og tar alle fordelene med en automatisert girkasse og legger til spenningen og kontrollen til en tradisjonell manuell.
AMT handler om valg, slik at ryttere kan velge mellom en clutchfri manuell modus (M) eller automatisert girkasse (A)

DET ER EN AUTO – MEN IKKE SLIK DU KJENNER DEN

Som alle andre automatiserte girkasser, gjør AMT det like enkelt å trekke unna, stoppe og generell kjøring som å rulle på gassen. Uten behov for en tradisjonell clutch hendel, når det første giret er koblet inn, vil en sentrifugalclutch gå i inngrep med gassinngang, noe som gir ultrajevn rullestart, uten frykt for å stoppe motoren.

Girskiftene styres elektronisk via ECU og transmisjonskontrollenheten, med en elektromekanisk giraktuator som girer på bare 50 millisekunder – noe som kan sammenlignes med en tradisjonell girkasse som bruker en Quickshifter+, noe som gjør girskiftene ultrapresise og superjevne.


I motsetning til tradisjonelle girsekvenser 1 – N – 2 – 3 – 4 – 5 – 6, har AMT en P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 sekvenser.

P står for PARKING, som hindrer motorsykkelen i å rulle. På grunn av en normalt åpen sentrifugalclutch er det ikke mulig å låse bakhjulet på motorsykkelen i skråninger ved å sette inn et gir. Derfor er en mekanisk låsepal implementert i girkassen. Parkerings- og nøytralposisjonene kan bare velges ved hjelp av girpadlen på styrebryter.

AMT-FORDELER

  • Svært innovativ AMT-teknologi som gir minimal vekt og ingen økning av de totale chassisdimensjonene.
  • Redusert stress, mer komfort for føreren, ingen motor som stopper, ingen behov for å betjene en clutch.
  • Maksimal kjøring er hyggelig takket være de raske og dynamiske girskiftene.
  • Mange alternativer for å individuelt konfigurere systemet til rytterens preferanser takket være forskjellige girmoduser og valg av manuell eller automatisk girskifting.